Endodontologie (wortelkanaalbehandeling)

Een wortelkanaal behandeling wordt ook wel zenuwbehandeling of endodontische behandeling genoemd. Of kortweg: ' endo'

De 'endo'  is soms nodig als een tand of kies pijn blijft doen. Een andere reden kan zijn als er een zwarting zichtbaar is aan de wortelpunt. Over de zenuwbehandling bestaan veel misvattingen. Het wordt vaak gezien als een vervelende en pijnlijke behandeling. Maar de vraag is of dit wel terecht is……??

De behandeling wordt in principe altijd onder verdoving uitgevoerd en kan vaak pijnloos uitgevoerd worden. Slechts in enkele gevallen bij een acute ontsteking of abces (dikke wang) is het niet mogelijk om volledig pijnloos te werken.

Een wortelkanaalbehandeling kan om verschillende redenen door de tandarts uitgevoerd worden. Herkenbaar is de situatie waarbij het levende deel van een tand/kies (de pulpa) ontstoken is en kiespijn veroorzaakt.

Door een wortelkanaalbehandeling te starten en het pulpaweefsel met daarin de zenuwvezels te verwijderen, kan de tandarts iemand snel van de kiespijn af helpen. De 'dode' kies kan daarmee nog vele jaren in de mond blijven functioneren.
In onze praktijk gebruiken wij speciale apparatuur bij het doen van de 'endo', zoals een operatiemicroscoop roterend instrumentarium en elektronische lengtebepaling. Wij werken daarbij standaard onder rubberdam.

Mocht u meer vragen hebben over deze behandeling, dan kunt u gerust contact opnemen met ons. Ook kunt u bij ons een folder opvragen, daarin staat ook hoe zo'n wortelkanaalbehandeling van A tot Z verloopt.

Tandartspraktijk Kooistra

Reddingiusweg 60
9744 BM Groningen

Fax: 050 553 00 69

E-mail adres:
 tandartspraktijkkooistra@ziggo.nl

Onze Openingstijden

Maandag 08:10 t/m 17.00
Dinsdag 08:10 t/m 17.00
Woensdag 08:10 t/m 17:00
Donderdag 08:10 t/m 17:00
Vrijdag 08:10 t/m 17:00

Heeft u een vraag of wilt u patient bij
ons worden neemt u dan contact met
ons op via onderstaand formulier. Wij
nemen dan contact met u op!

foto
kooistra appelskooistra wachtkamerkooistra wachtkamer lezenkooistra wachtkamer schilderijkooistra wachtkamer telefoon